Scurtă introducere:
Optimizarea pentru motoarele de căutare a devenit o ramură de business la propriu. Adică sunt firme specializate doar pe nișa aceasta. De ce? Simplu! Toată lumea vrea să fie pe primul loc în rezultatele căutării pe Google, de exemplu. Și în multe cazuri, este mult mai ieftin să fii sus acolo față de a cheltui bani pe niște campanii publicitare mari.
Cel mai important lucru din punctul meu de vedere pentru SEO:
Conținutul – da, cel mai important element și mă voi ține de părerea aceasta indiferent de spusele unora sau altora. Conținutul (sau !contentul!) este ceea ce face un site relevant, elementul de bază care comunică cu motoarele de căutare și care oferă nișa sau mai bine zis calea către pagina pe care va fi afișat. Evident, în conținutul textului trebuie să existe o densitate bună a cuvintelor cheie cu care vreți să porniți la lucru.
De asemenea, completarea meta tagurilor title, meta description și meta keywords (cu toate că am observat faptul că multă lume nu mai folosește neapărat asta) cu informații cât mai corecte, relevante și adaptate la anumite reguli de scriere. Personal, nu depășesc 50 de caractere atunci când scriu titlul, 155 la descriere și nu folosesc mai mult de două meta keywords pe pagină.
Sfaturi: Pagina care doriți să fie bine indexată trebuie sa aibă minim 500 de cuvinte (nu caractere, CUVINTE), iar termenii cheie (keywords) să fie folosiți în mod inteligent. Știu că e atât de plastică exprimarea cu „folosit în mod inteligent”, inclusiv pe mine m-a lovit puțin râsul. Inteligent înseamnă folosit nici prea mult, deoarece atunci sigur va exista un picaj. Ci atât de mult încât să fie și relevant, să aibă sens atât pentru cititor, cât și pentru crawlere. De asemenea, trebuie luat în considerare raportul dintre text și „partea HTML”, deoarece prea mult html, fie el și compresat, și prea puțin text nu are cum să ajute siteul.
Tagurile de genul heading, strong, italic (?!) trebuie să fie foarte bine poziționate în text, nu trebuie să fie duplicate, nu trebuie să fie goale și mai ales lungi. Am văzut o mulțime de pagini cu headinguri de peste 60 de caractere, ceea ce nu are sens nici măcar din punct de vedere al redactării. Să nu mai spun de optimizare.
Urmează dupa el:
Mobile friendly – nu cred că mai are rost să explic ce înseamnă asta în 2017. Ideea este că trebui să existe și o variantă de mobil a siteului (la modul imperativ).
Sfaturi: Cel mai bine e ca layoutul acestuia să fie responsive, deși am văzut și variante de site diferite de cea desktop. Mă refer cu la totul altul platformă care ia contentul din aceleași tabele de bază de date ca și versiunea desktop.
Crawlerele motoarelor de căutare și în general roboții care preiau datele de pe siteuri au devenit super, super, super, super duper smart. Mă refer aici la faptul că pot detecta versiunile de mobil, cât de bine sunt optimizate acestea, dacă sunt ușor de folosit etc. Și în plus, traficul înclină înspre deviceurile mobile.
Cel mai echilibrat raport între mobil și desktop pe care l-am văzut analizând siteurile mele pe Google Analytics , este de 55.1% cu 43.7% în favoarea versiunii de mobil. Iar acolo vorbim despre un site de prezentare, în care nu se investește în promovare, dar care se află în top 3 în căutările pe Google pe două cuvinte cheie cu 9900, respectiv 10200 de căutări pe lună (și un CPC de 0.11 – 0.15 euro). Am și un shop online foarte, foarte, foarte nișat, în care se investește mai mult în reclamă pe Facebook și care are un raport de 81% cu 19% în favoarea versiunii de mobil.
Este important să nu se confunde ceea ce am scris mai sus cu faptul că gata, toată lumea a trecut pe mobil și trebuie să lăsăm de izbeliște versiunea desktop. Nu e chiar așa… În momentul în care ne referim la traficul de astăzi, trebuie să ne raportăm la creșterea masivă a traficului total. La explozia care a avut loc în ultimii ani, la numărul în creștere de utilizatori de Internet. Așa că nu ignorați versiunea desktop!
Bonus: Tot vorbeam de varianta desktop mai devreme. Dacă se aplică un design responsive siteului, nu neglijați rezoluțiile mari. Pur și simplu, am văzut siteuri care arată groaznic pe FULL HD. Bannere făcute la o rezoluție medie și aplicate pe un div care mănâncă o lățime de 100% din ecran, texte lăbărțate pe ditamai ecranul, font-size-uri minuscule, imagini de fundal care sar din proporții la peste 1200px width etc. Se poate lucra și pe rezoluții mai mari decât cele de laptop, serios.
Viteza de încărcare a siteului – Pe lângă faptul că este de un simț să ai un site care se încarcă rapid, este și unul din criteriile de departajare SEO. Siteul trebuie să fie cât mai curat, deloc împopoțonat, fără OZNuri și filme artistice (asta dacă nu cumva siteul este cel mai artistic de pe Pământ), să aibă imagini compresate etc. Nu recomand mai mult de 3 JSuri și mai mult de două fișiere CSS încărcate. Ba mai mult, pentru randament mai bun, recomand folosirea a Critical CSS. De asemenea, recomand o dimensiune maximă a homepageului (sau a paginii care se dorește a fi indexată) de maxim 2.5 MB (2 ar fi ideal, poate chiar și mai puțin).
De asemenea, hostingul contribuie la viteza siteului prin calitaea serviciilor pe care le oferă. Așa că atenție și cu ce firmă de hosting lucrați!
Bonus: Pentru graficieni – Există în Photoshop un buton magic care se numeste SAVE/EXPORT for Web (diferă de la versiune sau dacă ești pe Windows/Mac). Fie că faceți un banner, un fundal sau butaforie de site, acea funcție magică din PS poate economisi spațiu pe disc, iar grafica va arăta foarte bine din punct de vedere calitativ.
Util: Eu, personal, folosesc PageSpeed Insights pentru a vedea care-i treaba cu viteza siteului. Este un instrument oferit de Google, plus că îți dă indicații prețioase referitor la ce poți îmbunătăți.
Prezența pe Social Media – Da, este foarte important să fii acolo, să ai conturi de Facebook, Twitter, Google+ etc. care să fie asociate siteului. Să existe activitate pe aceste conturi, să fie legate între ele și periodic să fie postate lucruri care să trimită către site.
Folosirea instrumentelor oferite de Google – Mă refer la Webmaster tools, Google Analytics. Uneori nici puțin Adwords nu strică, mai ales pentru siteurile noi.
Microdata și informații structurale – Aici vorbim despre acele taguri care ajută la identificarea mai bună a siteului și la înțelegerea mai bună a acestuia de către motoarele de căutare.
Alte chestii de programare și magia fiecăruia – aici se vor departaja firmele sau persoanele care se pricep la domeniul acesta. Depinde de ce instrumente folosește fiecare, ce tehnici folosesc, superstiții (da, e un domeniu atât de tehnic, dar cu multe supoziții care ating culmile imaginației). De exemplu, folosirea backlinkurilor, care de mulți este condamnată. Eu personal cred că dacă acele linkuri sunt de calitate, ele ajută. Și schimbul de linkuri între două siteuri bine puse la punct este benefic. Testat pe proprie piele și analizat în decurs de mai mulți ani. Și multe altele! Unele tehnici și practici pe care le folosesc, le voi exemplifica și detalia în alte articole.
De asemenea, lucrul constant la site este foarte important, fie că vorbim de chestiile prezentate mai sus sau lucruri noi, inovații, acestea vor crește page și domeniul authority-ul siteului, iar prezența pe Google va fi una de succes.
Cam atât momentan!
Comments
Bun articolu’, am gasit foarte multe informatii utile si concrete. Chiar ti-am trimis pe mail cateva intrebari legate de ce se poate face pentru incarcarea mai rapida a unui site.
Author
Merci! Am văzut mailul, dar acolo e gârlă de lucru pentru că e vorba de un shop online pe Joomla 🙂 îți scriu mai multe pe mail.